روغن گیاهی

روغَن نوعی از مایعات است که با آب مخلوط نمی‌شوند و به دلیل آن چگالی کمتر از آب، روی آب شناور می‌مانند.

اصولاً روغن به چربی اطلاق می‌شود که در دمای اتاق معمولاً به حالت مایع است، بجز روغن نباتی و روغن حیوانی. روغن‌ها هم همچون چربی‌ها متشکل از تری گلیسرید، مونوگلیسرید و مقداری هم دی گلیسرید هستند و از آنجا که روغن حاوی مقدار زیادی چربی اشباع نشده‌است، در دمای اتاق مایع می‌باشد.

روغن‌ها انواع مختلف دارند، می‌توانند صنعتی بوده یا تنها برای مصارف خوراکی و پخت‌وپز مورد استفاده قرار گیرند.

روغن های گیاهی

روغن‌های نباتی (گیاهی) را از گیاهان یا دانه‌ی آن‌ها استخراج می‌کنند. برخی روغن‌های گیاهی از جمله روغن دانه شلغم روغنی یا روغن پنبه دانه، بدون انجام عملیات مخصوص بر روی آنها، برای مصرف انسان مناسب نیستند. روغن‌های نباتی همچون دیگر انواع چربی، از استرهای گلیسرین و همچنین از مخلوط انواع مختلف اسید چرب تشکیل یافته‌اند. این روغن‌ها در آب حل نمی‌شوند، اما در برخی حلال‌های آلی، محلول هستند.

انواع روغن گیاهی
انواع روغن گیاهی

خواص روغن های ماساژ

روغن‌های ماساژی که به صورت طبیعی هستند در آن‌ها مواد معدنی و ویتامین فراوانی یافت می‌شود و هر کدام می‌توانند برای پوست مفید باشند. این ویتامین‌های باخاصیت موادی هستند که بدن نمی‌تواند آن‌ها را تولید کند اما وجود آن‌ها برای پوست حیاتی است.

معمولا روغن های گیاهی را به صورت ترکیبی از یک روغن پایه و یک روغن اسانس دار تولید می‌کنند که در این صورت می‌تواند مفیدتر باشد.

البته ناگفته نماند می‌توان روغن‌های طبیعی و پایه را به صورت مجزا نیز استفاده کرد. روغن پایه، روغنی است که با تقطیر برخی برگ‌ها و ریشه‌های گیاهان طبیعی تولید می‌شوند و این گیاهان بی‌بو اند، روغن به دست آمده از آن‌ها نیز بی بواند و بهتر است با یک روغن اسانس‌دار ترکیب شوند. روغن‌هایی مانند، روغن گل شمعدانی، دارچین، نعناع، فلفل سیاه، رز و گل یاس از جمله روغن‌های اسانس‌دار برای ماساژ هستند.

تولید روغن گیاهی با استفاده از بخار (بن ماری)

استفاده از روش بن ماری بخاطر گرمای ملایم آن باعث می‌شود که روغن و گیاهان به کندی گرم شوند و مقداری گیاه را در شیشه ریخته، روغن را روی آن ریخته و در بخش بالایی بخارپز فلزی میگذارند.

در استفاده از روغن نارگیل که در دمای اتاق جامد است، ابتدا روغن را ذوب کرده و بعد گیاهان را اضافه میکنند. ته ظرف را تا ارتفاع سه سانت آب ریخته و آبکش را روی ظرف میگذارند و روی حرارت متوسط به کم قرار می‌دهند تا گرم شود سپس حرارت را پایین آورده و به مدت چند ساعت نگه میدارند، تا زمانی که بوی آن خارج شود.

روغن گیاهی استوج
روغن گیاهی استوج

شرکت عصاران افق آینده ایرانیان تولید کننده انواع روغن های گیاهی

برای ورود به سایت استوج کلیک کنید

۴٫۵ / ۵٫ ۲